Alla inlägg under juni 2009

Av Caroline - 16 juni 2009 01:42

För ett tag sedan nu så praktiserade jag på en Ekologisk trädgård en bit utanför stockholm, från allra första början så var jag väldigt exalterad över att få vara hos dom då jag ansåg att ett företag som drivs av två människor som brinner för någonting, med ett ekologisk tänkande i grunden och plats för alla, även hemlösa katter, det måste väl ändå vara paradiset på jorden.


Men efter bara några dagar så började jag se och förstå deras hierarkiska system, då jag kom in till dom som praktikant så innebar det att istället för att hjälpa till där det skulle kunna tänkas behövas, eller om någon bad mig om något, så skulle jag istället rapportera enbart till min överordnade.


"Jaha, och, kom till poängen..?" kanske ni tänker nu, men anledningen till att jag tar upp det här personliga exemplet ur mitt liv är att jag känner att det inte är enbart på vissa nivåer som vi behöver förändra samhället för att skapa någonting hållbart. Det räcker inte med att handla en eko-burk, eller lägga om hela sin livsstil så man lever ett till synes oklanderligt liv. På den här arbetsplatsen var det efter jag gick då jag fått nog av det bemötande jag fick, flera andra som sa upp sig, och eftersom vi är "lägst" ner på den hierarkiska stegen så har vi självfallet inte någonting att säga till om heller.


Sådant här skrämmer mig nåt oerhört, då man funderar på vilka miljöer och vilka föryck som vi rör oss i dagligen på ett flertal olika arbetsplatser, för jag är övertygad om att det är fler än jag som drabbats av en orättvis behandling. Det är som man kan förstå oftas unga som drabbas av det här, och i grunden till det ligger ett åldersförtryck som slår genom att man inte ser människan bakom siffrorna om därför stänger ute all form av kommunikation.


 Men trots att det kan se negativt ut därute, speciellt med den höga arbetslösheten bland unga, så jag tror också många är på god väg,

och i stort sett alla har även insett att när människor mår bra och trivs så får man som bäst reslutat. Med den inställningen ser jag fram emot att arbeta på morgondagens arbetsplatser där det förhoppningsvis är fokus på medmäsklighet, ekologi, och en hållbar framtid för alla.



 Jag tror på att det går att skapa en arbetsplats och ett samarbete, där varje människa har samma värde och blir behandlad med samma respekt oavsett om man är praktikant, chef eller arbetare, alla behövs för att skapa ett bra reslutat. Tyvärr så är det ju enbart en sak som styr marknaden idag, och det här tycker jag promoes semi-nya (sönderlyssnade för mindel) låt beskriver så oerhört jävla klockrent; so enjoy



/Somriga Hälsningar, Drömmaren 


Av Caroline - 9 juni 2009 17:49

Från att ha levt med en uppenbar distans till andra människor, och till hela omvärlden, så finns det faktiskt ingen tidpunkt i historian som vi varit så nära (men ändå så långt bort) från kommunikation med andra människor. Som ni alla vet.


Och med en ny bärbara minidator (okej, jag köper inte enbart komposterbara produkter -oh noes!) så har jag med den gett ett löfte till mig själv att uppdatera och se till att mina låga men envetna kärleksrop hört ut till varenda intresserad läsare.


Jag skriver närligen till er alla, alla som är intresserade av att förändra samhället till det bättre på sätt som ingen politiker eller en enskiljd ideologi kan göra, och jag tror det är fullt möjligt att förenas över just nätet, eftersom nästa kommunikationsålder har ett fast grepp om samhället och ett sånt stort spektrum så kommer vi till samma problem som "där ute", att sålla bort och fokusera på det som är bra, det som för oss framåt att istället för attkasta halvblinda getter till varandra på facebook hela dagarna, eller bygga nätverk enbart för egen vinning.


Att stanna upp och tänka efter vilka möjligheter vi har att sprida kärlek, och med vi så menar jag såklart alla som fått upp ögonen förvad vi tjänar på att hjälpa varandra och jorden, dvs alla kärlekskrigare där ute!


för er andra, eller alla som är inresserade så finns det en väldigt bra sajt som ifrågasätter rådande maktstrukturer och där det finns utrymme för diskussion, kolla gärna runt där en sväng!




Vi inte bara vill utan har nu möjligheten att tillsammans bygga olika starka nätverk och skicka signaler gentemot resten av världen som vilar tryggt på de enkla men utslitna orden: KÄRLEK & RESPEKT


Nu ska jag gå ut och le mot och krama mina medmänniskor, den verkliga dimensionen är minst lika viktig att sprida kärlek i! <3


Ha en underbar kväll, varenda en av er


/C

Ovido - Quiz & Flashcards