Direktlänk till inlägg 17 mars 2010

Dans & otur

Av Caroline - 17 mars 2010 22:37






Jag har här den senaste veckan funderat ut om jag skulle ta och recensera litegrann av de frigörande dansställen som jag varit på genom åren, då det är ett stort intresse för mig. Nu försvann all information gång på gång och jag anser att det får vänta.


För dom som är intresserade så finns här en introduktion till vad frigörande dans ÄR, av Gabrielle Roth, grundaren till de fem rytmerna som är en metod som ansvänds inom dansen, men det är också så mycket mer och alla har sin egen personliga dans, det är ett sätt att lyssna på sin kropps inre röst och dansa den.


Tips på öppna grupper i stockholmsområdet kommer framöver, until then, lyssna och njut :)


http://www.youtube.com/watch?v=8cYYzcTzm6Y

 
 
E

E

19 mars 2010 01:38

Nu har inte jag läst något om det, utan bara kollat på klippet. Så jag kanske gör bort mig totalt. Frigörande dansställen? varför inte bara göra det där hemma? är det till för att tömma hjärnan på tankar så som meditation eller är det till för att komma i nån sorts trans? Blunda och dansa när man är ensam hemma händer nån gång i bland att jag gör och det är väl nice, men vad ger det att dansa i grupp? Känns ju inte som nått som nån behöver lära ut, det är väl bara att dansa?

http://perfectrandomness.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

C

21 mars 2010 22:27

Det är lite olika från person till person, och vad man använder det till, mest är det som meditation för att komma ner i kroppen. Det finns lite olika "stilar" på olika instruktörer, och det är inte som att dansa själv i vardagsrummet det är hmm.. mer olika övningar som man gör eller vad man ska säga :) Men självklart e det bara dansa, kan man göra på krogen eller hemma också men frigörande kan öppna upp olika dörrar till ditt inre på ett helt annat sätt. Hoppas du blev nå klokare på svaret :) & keep on rockin!

 
Er

Er

24 mars 2010 01:40

Tack för ditt svar! Man får alltså lite instruktioner å riktlinjer när man dansar? för att det är lättare om man har nått att följa, eller varför? :) förlåt att jag frågar ännu mer, jag tycker bara att det är så svårt med allt sånt där. Försökt lära mig lite yoga tex, men jag förstår mig aldrig riktigt på varför jag ska följa deras rörelser. Olika utsträckande eller avslappnande poser kan man ju hur lätt som helst komma på själv. Jag har säkert extremt fel och noll koll :D Men jag har börjat bli lite mer intresserad av öhh... min kropp på senaste tiden. Det känns som om jag missar en massa coolt :D

http://perfectrandomness.bloggplatsen.se

 
C

C

5 april 2010 22:46

hej hej, jo lite krångligt sätt o prata här bara ^^. alltså alla olika sorter av yoga gör ju olika saker, asanas som det kallas dvs dom kroppsrörelser man sitter i eller gör påverkar kroppen på olika sätt. det är stor skillnad bara på om man är stilla i en övning, eller om den är i rörelse. man kan ju göra det själv också såklart om man vill ,men då blir det nog mer som frigörande dans eller så :) att rörelserna bara har ett syfte för dig själv såattsäga och inte är bra för kroppen på andra sätt.

men det är bra, finns en massa där, jag själv var inte så intresserad förräns jag blev 19 nånting, innan dess orkade jag inte bry mig men kroppen måste må bra annars mår vi inte bra så är det bara svårt att undgå.

ha det fint :)

http://karlekskrigare.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 26 mars 2010 15:47


   Gooooooo morron go morron, Här kommer några små tips på var i Stockholmsområdet man kan hitta frigörande dans, för att prova på någonting nytt eller kanske komma igång igen om man dansat förut. Det är en oerhörd kraft och möjlighet till inre ...

Av Caroline - 18 februari 2010 13:00

Det finns en hel del olika teman som jag känner och vet är centrala för attha förmågan att leva ett balsanserat liv, både i sitt eget inre och i relation till andra. Acceptans är en av dessa teman, och någonting som kan vareiera med hästläng...

Av Caroline - 10 februari 2010 22:26

Nu inför alla hjärtans dag så kör såklart alla butiker på för fulla muggar med allt sortiment för att öka försäljningen, och skapa singelångest bland alla stackars stockholmare eftersom vi också är den singeltätaste staden i hela landet, och antaglig...

Av Caroline - 3 januari 2010 15:21

När man träffar nya människor, eller gamla för del delen, så finns det som bekant alltid olika "regler", för det första så vill ju alla människor alltid må bra och vara glada. Men jag tror på allvar att de charader som vi upprätthåller för varandra, ...

Av Caroline - 12 november 2009 22:46


  I dagarna, i veckorna så har jag funderat mycket över livet och dess förgänglighet. Dess svängar, det som gör oss till människor, våra krämpor och motgångar och hur vi tacklar dom. Ibland är det lätt att tro att hela världen är fylld av ondska nä...

Ovido - Quiz & Flashcards