Direktlänk till inlägg 16 september 2009

Rättvis Handel - i rullning

Av Caroline - 16 september 2009 18:10

Tjoflöjt internetvärld och icke-existerande samt förhoppningsvis existerande läsare!


Nu efter sommaren så kom allvaret och knackade på dörren, utbildningar och framtider, livsval i drösar framför mina ögon. Efter en praktik som dekoratör, som var väldigt givande och helt rätt för sitt område så kände jag ett behov av att involvera hjärtat mer i min vardag och efter många länga dagar och nätter då jag legat sömnlös över alla dessa val så ploppade en impulsiv idé upp i min medvetandesfär. Då jag tidigare varit intresserad av att arbeta som dekoratör inom rättvis handel för att jag har ett starkt motstånd mot att bidra ytterligare till våra destruktiva konsumtionsmönster så bestämde jag mig för att gå en kurs på Röda Korsets Folkhögskola i Rättvis Handel (!)


Mycket bra val, det är helt underbart att studera någonting som känns meningsfullt och få den fakta som jag faktiskt inte har om problemen runtomkring i världen då jag rest mycket i våra personliga och inre universum i mitt liv och arbetat med healing där. Våran planet, länderna, världsdelarna, det är egentligen precis -samma- princip som gäller där. Både den inre och den yttre världen har ett behov av att helas, det finns så mycket maktmissbruk och ofungerande och ibland totalt katastrofala omständigheter som är tillåtna att pågå varje dag.


Trots det så har under 2000-talet alltfler såklart blivit medvetna om problemet, och enligt 78% av svenskarna så vet dom om vad rättvisemärkt är, men den praktiska biten är såklart svårare. Jag kan absolut inte säga att jag handlar någon större del av mina egna varor sjysst producerade, men hoppas att den här kursen kommer ge mig en större insikt i och vilja att förändra mina egna mönster. Samtidigt så tror jag att problemet ändå ligger till största delen på en större nivå, över individen.


Det vi arbetar med hittills och har lärt oss är lite grundläggande om handel och hållbar utveckling, det finns en superbra hemsida:


www.rattvishandel.net - där man kan hitta massa info om olika kurser för den som är intresserad, mer om vad rättvisemärkt är och en massa massa annat


Nu i Oktober kommer vi också vara på Rättvis Handelsforum i malmö den 9:e - 10:e på malmö högskola som jg rekommenderar alla att besöka, massa bra info =)



<3


/Over and out


Kärlekskrigarn, som vässar sina vapen

 
 
susanna55

susanna55

6 april 2010 09:30

Trevlig blogg! Har inte läst allt än, men vi verkar vara inne på samma spår.

http://susanna55.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 26 mars 2010 15:47


   Gooooooo morron go morron, Här kommer några små tips på var i Stockholmsområdet man kan hitta frigörande dans, för att prova på någonting nytt eller kanske komma igång igen om man dansat förut. Det är en oerhörd kraft och möjlighet till inre ...

Av Caroline - 17 mars 2010 22:37


Jag har här den senaste veckan funderat ut om jag skulle ta och recensera litegrann av de frigörande dansställen som jag varit på genom åren, då det är ett stort intresse för mig. Nu försvann all information gång på gång och jag ans...

Av Caroline - 18 februari 2010 13:00

Det finns en hel del olika teman som jag känner och vet är centrala för attha förmågan att leva ett balsanserat liv, både i sitt eget inre och i relation till andra. Acceptans är en av dessa teman, och någonting som kan vareiera med hästläng...

Av Caroline - 10 februari 2010 22:26

Nu inför alla hjärtans dag så kör såklart alla butiker på för fulla muggar med allt sortiment för att öka försäljningen, och skapa singelångest bland alla stackars stockholmare eftersom vi också är den singeltätaste staden i hela landet, och antaglig...

Av Caroline - 3 januari 2010 15:21

När man träffar nya människor, eller gamla för del delen, så finns det som bekant alltid olika "regler", för det första så vill ju alla människor alltid må bra och vara glada. Men jag tror på allvar att de charader som vi upprätthåller för varandra, ...

Ovido - Quiz & Flashcards